報告

ふりかえりと自己評価を促す双方向型授業アンケートシステムの開発 (PDF 1.04MB)
A Bidirectional Course Questionnaire System for Promoting Reflection and Self-assessment


 小林郁典    (徳島文理大学理工学部)

(キーワード:授業アンケート,Webアンケート、授業改善、授業のふりかえり)
(Key words: course questionnaires, Web questionnaires, lesson improvement, reflective learning)

コロナ禍における看護学部ラーニングアシスタントによる学習者支援(PDF 944KB)

Student Support with Learning Assistants at the College of Nursing during the COVID-19 Pandemic

 佐居由美  (聖路加国際大学大学院看護学研究科)

 緒方 優  (聖路加国際大学大学院看護学研究科)
 高妻美樹  (聖路加国際大学大学院看護学研究科)
 賀数勝太  (聖路加国際大学大学院看護学研究科)
 中田 諭  (聖路加国際大学大学院看護学研究科)
 馬場香里  (聖路加国際大学大学院看護学研究科)
 松本文奈  (聖路加国際大学大学院看護学研究科)


(キーワード:コロナ禍,ラーニングアシスタント,看護実習室,看護学生)
(Key words: COVID-19 Pandemic, Learning Assistant, nursing learning lab, nursing students)

学生による授業評価とそれを用いた授業改善の課題
-顧客ロイヤルティ指標を応用した授業評価-(PDF 741KB)

Evaluation by Students, and Issues to Improve Classes —Possibility of Using Customer Loyalty Guidelines—


 坪井泰士             (国立高専機構阿南工業高等専門学校創造技術工学科)
 新井   修           (国立高専機構阿南工業高等専門学校創造技術工学科)
 福見淳二             (国立高専機構阿南工業高等専門学校創造技術工学科)
 Christopher Brian Prowant   (国立高専機構阿南工業高等専門学校創造技術工学科)


(キーワード:授業評価,顧客ロイヤルティ指標,評価の焦点化,持続的評価)
(Keyword: class evaluation, customer loyalty guidelines, focused evaluation, continuous evaluation)
大学のキャリア形成支援におけるAI教育の必要性
-採用選考におけるAI導入への学生の意識に着目した探索的研究-(PDF 934KB)

AI Education in Career Guidance for Undergraduate Students — An Exploratory Study Focusing on Students' Perceptions of AI in Recruitment Process —


 森田佐知子 (高知大学学生総合支援センター)

(キーワード:大学,キャリア教育,キャリア形成支援,AI,ICT)
(Key words: university, career guidance, career development, AI, ICT)

手近な汎用機器を活用した映像配信による板書型講義の簡便な遠隔講義実現とその実践 (PDF 1.18MB)
Practice Report of Easy Methods for Remote Lectures by Writing on the Board in Video Delivery Using General-Purpose Equipment


 宮本理人 (徳島大学大学院 医歯薬学研究部 医薬品機能生化学分野)

(キーワード; 遠隔授業,オンライン授業,板書,講義配信)
(Keywords; remote lecture, online lecture, board writing, lecture broadcasting)

資料  

大学入学共通テストの政策過程に関する-考察 (PDF 357KB)

The Process of Creating Policies for the Common Test for University Admissions 

 西尾博行 (摂南大学学長室)

(キーワード:大学入学共通テスト,記述式問題,政策過程)
(Key words: The Common Test for University Admissions, descriptive questions, policy-making process)

学内報告

2020年度徳島大学全学FD推進プログラムの実施報告 (PDF 1.72MB)

2020 Annual Report on Faculty Development Programs at Tokushima University

 齊藤隆仁  (徳島大学教養教育院)
 吉田 博  (徳島大学高等教育研究センター)
 塩川奈々美 (徳島大学高等教育研究センター)
 飯尾 健  (徳島大学高等教育研究センター)


(キーワード:教育の質保証,教育力開発コース,大学院生プレFD,オンライン研修)
(Key words: Quality of Education, Educational Development Course, Preparing Future Faculty
Development for graduate student, Online training)



投稿要領等
徳島大学大学教育研究ジャーナルへの論文等の投稿等について (PDF 608KB)
奥付 (PDF 548KB)

表紙・目次
表紙 (PDF 163KB)
目次 (PDF 299KB)

発行者
徳島大学
 

カテゴリー